Skip to main content
on 02 Jun 2021 4:44 PM

user experience

Stel je voor dat je 1000 vrachtwagens hebt, maar slechts een 2-baans weg naar je bedrijf. Als je je goederen niet snel genoeg kunt leveren koop je dan meer vrachtwagens of investeer je in een bredere weg? Zo voor de hand liggend als dit lijkt, als het om IT gaat kopen mensen de vrachtwagens.

Als je big data verwerkt, AI/ML workloads draait, rapportages of databases/data warehouses, dan wil je zoveel mogelijk gegevens in het intern geheugen, want dat is snel. Maar als het in het geheugen staat moet je het ook snel bij de CPU kunnen krijgen want anders staat de CPU een groot deel van zijn tijd niets te doen terwijl hij op de inhoud van het geheugen wacht. Daar komt geheugen bandbreedte om de hoek kijken. Geheugen bandbreedte gaat over hoe snel je data kunt verplaatsen en verwerken, niet over hoeveel data je tegelijk kunt vasthouden.

Geheugen bandbreedte wordt bijna altijd over het hoofd gezien als systemen gesized worden of bij de analyse van performance problemen. De meeste performance tooling heeft geen idee van geheugen bandbreedte en zal je er niet op attenderen als deze bandbreedte schaars wordt. Ze vetellen je dat je meer vrachtwagens nodig hebt, niet dat je weg te smal is.

Wist je dat AMD Epyc CPU's 8 geheugen kanalen hebben terwijl Intel Scalable CPU's er maar 6 hebben? Als je kiest voor een AMD platform krijg je 33% meer geheugen bandbreedte bij dezelfde geheugen snelheid. Als je in de cloud kiest voor een AMD platform krijg je ook meer snelheid, meestal zonder extra kosten.

Haal hulp bij je data intensieve workloads. Boek een gratis call van 30 minuten met ons en we helpen je om je weg te verbreden.

user experience
on 24 Sep 2020 10:57 AM

De manier waarop je werkt is in de laatste maanden plotseling en drastisch veranderd. Wist je dat daardoor de manier waarop je je IT infrastructuur gebruikt ook drastisch veranderd is? En dat dat jouw bedrijf daardoor veel nieuwe risico's loopt en waarschijnlijk al veel productiviteit heeft verloren zonder dat je dat in de gaten hebt? Je Internetlijn bijvoorbeeld heeft een grote promotie gemaakt van een belangrijke informatiebron naar een bedrijfskristisch communicatiekanaal voor thuiswerkers.

Dingen achterstevoren doen werkt niet

risico

Wat als je vanaf nu in je auto alleen nog maar achteruit rijdt. Dan zitten de stuurwielen ineens aan de andere kant van de auto. Waardoor de auto uitzwenkt bij het sturen en je van alles raakt als je niet oppast. En je moet doorlopend achterom kijken. Je kunt nog maar één versnelling gebruiken in plaats van vijf of zes. Dat is inefficiënt gebruik van een auto, want die is gebouwd om vooral vooruit te rijden.

Door het vele thuiswerken wordt je IT infrastructuur andersom gebruikt. En daar is je infrastructuur niet op gebouwd. Voor de thuiswerk explosie kwam informatie vooral van buiten (Internet) naar binnen (je eigen netwerk). Nu gaat informatie vooral van binnen (je eigen netwerk) naar buiten (je thuiswerkers, via Internet).

Een ander soort verkeer vereist een andere aanpak

Het is niet alleen de richting, de hoeveelheden zijn groter en de samenstelling is anders. Citrix/RDP verkeer bijvoorbeeld dat eerst door een incidentele thuiswerker gebruikt werd voor veilige toegang, wordt nu massaal gebruikt. En dat verkeer is heel gevoelig, als er maar even vertraging is dan bevriest het scherm steeds een paar seconden waardoor een thuiswerker niet normaal door kan werken. Uitbreiden van je Citrix of Terminal Server farm helpt hier niet tegen. Met alleen extra bandbreedte los je dit niet op. En er zijn veel meer soorten netwerkverkeer die last hebben van de verandering, denk aan video bellen.

Risico's manifesteren zich al

Je loopt een fors risico dat verbindingen gaan haperen, traag worden en slecht functioneren. Bij veel van onze klanten gebeurt dat al. Zowel voor thuiswerkers als voor medewerkers die nog wel op kantoor komen. Een Citrix of Terminal Server sessie die steeds bevriest geeft onnodige wachttijden die aantikken over een dag. Dat is veel productie verlies. Maar ook veel irritatie. Beide zijn slecht voor de productiviteit van je mensen.

Haperende video verbindingen zijn slecht voor de kwaliteit van je digitale vergaderingen ("sorry, je viel even weg, wat zei je"). De lijst van problemen is nog veel langer, mensen klagen vaak pas als iets echt niet meer te gebruiken is. Waardoor jij geen zicht hebt op hoeveel geld je echt verliest door problemen van je thuiswerk omgeving.

Je hebt niet overal zicht op

Er is nog een reden waarom je geen zicht hebt op risico's en problemen. Je netwerk of Internet leverancier meet het verkeer niet vaker dan eens per 5 minuten. De problemen spelen zich meestal af in een tijd korter dan 1 minuut, een verstoring van 5 seconden is, uh, verstorend voor een gebruiker. De problemen middelen daardoor uit in de meting van de leverancier. Een lijn die korte tijd volledig vol zit zal in de meting van de leverancier een belasting van hooguit 20% laten zien. Waardoor je onterecht de conclusie trekt dat er geen probleem is. Meten op te lange tijdvakken is een risico op zich. Om de infrastructuur problemen van vandaag echt inzichtelijk te hebben moet je per seconde meten.

Meten is weten

Om de risico's van thuiswerken en de problemen die het al veroorzaakt in beeld te krijgen moet je meten. Meten op het niveau en in het tijdsbestek dat je medewerkers er last van hebben. Op basis van die metingen kun je maatregelen nemen om de risico's in te perken en de problemen te verhelpen.

Begin vandaag nog met het kennen van je risico's en de problemen die je onder water al hebt. Download ons gratis white paper en krijg direct alle informatie over performance gerelateerde risico's.

risico
on 14 Sep 2020 11:04 AM

gebruikerservaring

Een klant van mij in de reisbranche heeft een mooie website. Als je over een gebied informatie vraagt dan krijg je ook een kaartje te zien van het gebied. In dat kaartje kun je zoomen en scrollen zoveel als je wilt. Hartstikke gebruikersvriendelijk! Alleen... voordat klanten de pagina konden gebruiken moesten ze 7,5 seconde wachten, zonder te weten waarom. En waren ze dus al door gesurft naar de concurrent.

Waarom was de gebruikerservaring zo slecht?

De web server was snel zat. Maar ...

Het kaartje werd net buiten beeld op de pagina opgebouwd. Omdat alle kaartgegevens eerst in de browser geladen werden nam dat het grootste deel van die 7,5 seconde in. En de klanten hadden geen idee waar ze op moeten wachten, de pagina was bevroren tijdens het laden en het kaartje niet eens zichtbaar. Dat is een gebruikerservaring waar bezoekers niet blij van worden. Dus gingen ze maar eens bij de concurrent kijken.

De oplossing

Het kaartje is nu eerst een gewoon plaatje. Als je erop klikt dan wordt het interactieve kaartje alsnog geladen, met een melding waar je op zit te wachten. De pagina laadt nu lekker snel, en klanten die een kaartje willen uitdiepen kunnen dat nog steeds. Een gebruikerservaring die prettig en duidelijk is en die bezoekers vasthoudt.

Geduld is een korte zaak

Je klanten zijn ongeduldig. Als ze iets willen, dan willen ze het nu. Dat geldt voor je producten, maar ook voor je website/shop.

Wist je dat millennials al weg klikken als het laden langer dan 2 seconden duurt? Op hun mobiele telefoon, waar je website nog trager is. Hun ouders hebben een volle seconde langer geduld.

Niet alleen het aantal blijvers, ook het aantal mensen dat wat koopt of aanvraagt neemt toe als je site sneller is. Je kunt een factor 36(!) winnen van een langzame naar een snelle site. Verdubbelen van je conversie is simpel.

SEO is weggegooid geld als mensen niet blijven

Als je veel geld uitgeeft aan SEO en social media advertenties, dan wil je ook dat die duur betaalde bezoekers converteren. Want dan pas verdien je geld aan je investering.

Begin vandaag nog met meer rendement halen uit je advertenties en optimalisaties. Download ons gratis white paper en krijg direct 3 tips om je gebruikerservaring te verbeteren.

Gebruikerservaring
on 27 Aug 2020 2:59 PM

Responsetijden

In de Formule 1 duurt een seconde een eeuwigheid. Op kosmische schaal een oogwenk. Hoe lang duurt een seconde voor jouw bedrijf?

Elke dag opnieuw verlies je meer tijd dan je denkt. En je medewerkers ook. Daardoor verlies je productiviteit en dus ook geld.

Wat als er een stoplicht staat?

Zet op Zandvoort eens een stoplicht bij de finishlijn en laat alle auto's na elk rondje even netjes wachten op groen licht. Dit levert extra wachttijd op en daarnaast moeten ze ook steeds opnieuw op snelheid komen. Dom idee toch? Waarom hebben veel business processen dan zo'n stoplicht ingebouwd in de IT die ze gebruiken?

Responsetijden raken je elke keer weer

Voor bijna elke handeling moeten je gebruikers wachten tot je IT systemen weer zover zijn. Denk aan het laden van web(applicatie) pagina's, dat kost vaak 5-10 seconden per pagina en dan weer 2-3 seconden om op gang te komen. Of het genereren van een rapport of factuur dat vaak 30-60 seconden duurt.

Deze responsetijden krijg je elke keer opnieuw voor je kiezen. Tel dat op eens gedurende de dag en je schrikt je kapot. Over je bedrijf heen gaat het snel over hele FTE's die niet productief zijn en dus ook niets opleveren.

Verlaag je IT kosten

Hier zitten de echte kosten van je IT. Zorg vandaag nog dat die verborgen IT kosten omlaag gaan. Download ons gratis white paper en krijg direct 3 tips om je productiviteit te verhogen door je responsetijden te verbeteren.

Responsetijden
on 31 Jul 2020 3:34 PM

Business Process Monitoring

Je gebruikers moeten hetzelfde werk doen met minder mensen, want veel collega's zijn met vakantie. Ze klagen, door de grotere stapel werk hebben ze nog meer last van trage applicaties. Maar kun jij er wat aan doen? Jazeker, dat kun je!

De echte kosten zitten niet in de IT

Veel van je applicaties zijn geschreven en uitgerold zodat de IT kosten zo laag mogelijk zijn. Maar daar zitten de echte kosten helemaal niet. De echte kosten zitten in gebruikers die (te) lang moeten wachten op trage IT systemen. Dat zijn verspilde mensuren en die zijn veel duurder dan IT. En dan heb ik het nog niet over klanten die weglopen omdat het te lang duurt....

Maak je business proces efficiënt, niet alleen je IT

Door het meten van de effectiviteit van je business processen en van de gebruikers ervaring van je IT systemen krijg je inzicht in waar de echte kosten liggen en hoe hoog die zijn. Door dat effectief aan te pakken verhoog je je omzet en verlaag je je kosten.

Op je IT infrastructuur kunnen alle lichten op groen staan terwijl je business slecht ondersteund wordt. Met business process monitoring zorg je dat je business goed loopt, niet alleen dat je hardware het naar zijn zin heeft.

Los het op met business process monitoring

Al ruim 10 jaar meet, analyseert en monitort Sciante IT performance vanuit de gebruiker en vanuit de business. Sciante kijkt naar alle lagen van de IT, van de diepe technische lagen tot de lagen waar het resultaat gevoeld wordt door klanten en gebruikers. Onze klanten weten vooral of ze door hun IT omgevingen ondersteund worden of juist niet.

Vraag ons gratis white paper aan en krijg drie tips hoe je IT je kan helpen in plaats van hinderen.

Business Process Monitoring
on 31 Jul 2020 2:14 PM

Capacity Management

Afgelopen zaterdag was het weer zwarte zaterdag. En dus stond iedereen weer in de rij op de snelweg. Ook op je IT infrastructuur heb je van die dagen dat alles vast staat. Gebruikers kunnen ineens niet goed werken en klanten lopen weg omdat het allemaal te lang duurt. Hoe zou het zijn om bij grote drukte meer inkomsten te hebben in plaats van minder?

Maak gebruik van capacity management

Die drukke momenten zijn goed te voorspellen, net als zwarte zaterdag in Frankrijk. En dan kun je (tijdelijke) maatregelen nemen om te zorgen dat jouw klanten en jouw werknemers geen last hebben. 

Drukte op je website of in je (web) applicatie volgt meestal een vast patroon. Dat patroon kun je in beeld brengen met goed capacity management. De informatie die daar uitkomt gebruik je weer om de drukte voor te zijn. Asfalt leggen kost tijd, maar het opschalen van IT resources kan tegenwoordig met een druk op de knop. Net als afschalen wanneer de drukte voorbij is.

Als je eens wist waar het druk was

Je kunt ook goed voorspellen waar de opstopping in je IT infrastructuur komt, niet alleen wanneer. Dan hoef je alleen datgene te versterken dat het echt nodig heeft. Dat is sneller te realiseren en het kost nog minder ook.

Geen stress, wel omzet

Wil jij ook bij grote drukte meer omzet in plaats van meer stress? Sciante helpt haar klanten al 10 jaar met het bepalen van de juiste capaciteit van hun IT systemen. Je kunt er dus op vertrouwen dat wij deze klus voor je klaren.

Vraag ons gratis white paper aan en krijg drie tips hoe je zelf kun beginnen met het voor zijn van files op je IT infrastructuur.

Capacity Management
on 20 Jul 2020 9:12 AM

Don't wait for your computer

Voor de crisis deden je applicaties het prima. Nu iedereen thuiswerkt niet meer. Het Citrix/RDP/VDI verkeer is bijna niets. Maar je thuiswerkers klagen:  "Waarom beweegt de muiscursor niet mee met de muis en waarom loopt de tekst op het scherm achter op mijn typewerk? Zo kan ik niet werken."

Je Internet lijn wordt anders gebruikt

Bij de inrichting van je zakelijke Internetlijn is nooit rekening gehouden met veel thuiswerkers. En wees eerlijk, je hebt behoorlijk op de prijs gelet. Aan een Internetlijn waar veel verschillend verkeer tegelijk overheen gaat worden andere eisen gesteld.

Verschillende verkeersstromen door elkaar

Met veel personenauto's tegelijk op een driebaansweg gaat prima. Met alleen veel vrachtwagens gaat het ook goed. Laat de personenauto's en vrachtwagens door elkaar rijden en je krijgt al last van elkaar. Voeg er nog motoren, kraanwagens en tractoren aan toe en niemand komt nog snel op zijn bestemming.

Snel verkeer zit vast achter langzaam verkeer

De thuiswerkers zijn de motoren. Ze nemen niet veel plek in, maar door al het andere verkeer kunnen ze niet even het gas openleggen om snel op hun bestemming te komen. Ze moeten 80 rijden en vaak kunnen ze niet eens de weg op omdat die al vol is met ander verkeer.

Zorg voor een verkeersregelaar zodat al je verkeer soepel loopt

Wat je nodig hebt is een verkeersregelaar voor je digitale snelweg. Dan kunnen je thuiswerkers ongestoord werken zonder dat ander verkeer van de weg af hoeft.

Regel je verkeer, zodat jouw thuiswerkers vlot kunnen werken en niet meer klagen. Vraag ons gratis white paper aan.

Don't wait for your computer
on 01 Jul 2020 4:02 PM

Don't wait for your computer

Een klant van mij had een bedrijfskritische applicatie verplaatst naar de cloud. Geen lift en shift, maar een nieuwe applicatie die cloud vriendelijk gebouwd is. Vanaf de eerste dag bleef de nieuwe applicatie dagelijks op onvoorspelbare momenten een paar minuten hangen. Niet zomaar traag, er gebeurde helemaal niets meer. En dan ineens deed alles het weer, alsof er nooit wat aan de hand geweest was.

Geen vertraging op de server

Op de servers in de cloud was niets te zien. Geen CPU, memory of disk problemen en ook geen andere rare vertragingen. Toen ben ik de Internet lijn van de klant eens gaan bekijken, en wat bleek? Veel medewerkers hadden naast hun zakelijke Windows laptop nog een privé Apple device aan het netwerk gehangen. Die te pas en te onpas gingen updaten. De update servers van Apple drukten de hele Internet lijn dicht.

Inmiddels heeft die klant op elke locatie een lokale Internet breakout voor het niet zakelijke verkeer. Daarmee is zijn probleem opgelost.

Iedereen heeft er last van

In de Corona tijd zie ik dit soort problemen bij meer klanten langs komen. Mensen werken meer thuis en gebruiken meer video vergaderingen. Daardoor is de aard van het verkeer over zakelijke Internet lijnen sterk veranderd. En de inrichting van de lijn is wel hetzelfde gebleven. Applicaties die eerst prima werkten hebben nu allerlei problemen.

Los je applicatie traagheid op

Los jouw applicatie traagheid ook eenvoudig op! Vraag dan ons gratis white paper aan.

Don't wait for your computer
on 04 Jun 2020 1:09 PM

Blijf niet wachten op je computer

Als je moet wachten op je rapport dan is dat zonde van je tijd. Maar wat als je moet wachten voor je je rapport kan starten omdat je data er nog niet is? Dat is de realiteit voor veel van onze klanten als we ze de eerste keer spreken. Dagelijks laden van Data Warehouses is al een uitdaging. Ik ken er zelfs die wekelijks ververst werden. En dat is niet nodig.

Met actuele data kun je snel bijsturen

Hoeveel sneller kun je reageren als je data elk half uur ververst wordt? Voor een klant van ons in de vastgoed sector is dat nu de realiteit. Toen Sciante om hulp gevraagd werd waren er problemen om het data warehouse dagelijks op tijd ververst te hebben. Het laden van data startte 's avonds en was vaak om 9 uur 's ochtends nog niet klaar.

Sciante heeft de laad procedure gemeten, geanalyseerd en aanbevelingen gedaan om de laadprocedure te verbeteren. Die zijn stap voor stap ingevoerd en bij elke stap is het effect goed gemeten. Zo weet je precies welke maatregelen in jouw situatie het meest effectief zijn.

Inmiddels kan de business direct bijgestuurd worden als dat nodig is en niet pas een dag later. Als een kans zich voordoet kan daar snel op ingespeeld worden. En als er iets fout loopt dan veroorzaakt dat minder schade.

Verhoog je productiviteit. Vraag het gratis white paper aan

Ons gratis white paper leert je  3 veelvoorkomende oorzaken van onnodige wachttijden en hoe je die oplost.

Blijf niet wachten op je computer
on 21 Feb 2020 3:51 PM

Je hebt een programma nodig om mensen te voeden. Je hebt een programmeur die een algoritme maakt om brood te kopen (Rij naar de bakker verderop in de straat, wacht op je beurt, koop een brood, rij terug). Je hebt een andere programmeur die een algoritme maakt voor voedsel verstrekking (tel de personen (10), roep het koop brood algoritme 10 keer aan, geef de 10 broden aan de mensen met honger). Dit werkt prima, 20 minuten nadat de mensen honger krijgen hebben ze eten.

Bak brood op de goede manier

Nu gaat dit live. In werkelijkheid heb je niet 10 maat 100 mensen die moeten eten. En de bakker verderop in de straat kan zoveel brood niet leveren dus gebruik je er een aan de andere kant van de stad die niet 2 maar 5 minuten rijden bij je vandaan zit. Nu moeten de mensen 8 uur wachten op hun brood als ze honger krijgen. Ze klagen dat het te lang duurt voor ze kunnen eten, maar wat kun je er aan doen? Dus raken je mensen eraan gewend dat ze lang honger hebben.

Nu ga je naar de cloud, je bakker zit in Parijs terwijl jij in Amsterdam woont. Het goede nieuws is dat je croissantjes krijgt. Het slechte nieuws is dat je mensen dood gaan van de honger voordat de croissantjes op tafel staan.

Dit is een raar verhaal. In het echte leven. Maar het is precies hoe software vandaag de dag gemaakt wordt. Je computers werken in millisecondes en niet in minuten, daarom valt het niet direct op. Voor je het weet wachten je klanten en medewerkers tientallen seconden of zelfs minuten voordat je software simpele taken af heeft. Telkens weer. Als dat gebeurt houden nieuwe klante op met komen, daarna vertrekken bestaande klanten. Tegelijkertijd verspil je je meest waardevolle en meest beperkte hulpbron, de tijd van je mensen, waardoor je kosten omhoog vliegen en je productiviteit verdampt. Zelfs als je het nog niet merkt is er waarschijnlijk nu al veel ruimte voor verbetering.

Als je onnodige wachttijden opspoort en verhelpt voordat ze een probleem vormen verhoog je je omzet, verlaag je je kosten en verhoog je je productiviteit. Sciante helpt haar klanten al bijna 10 jaar met zulke verbeteringen. We helpen je om de vertragingen te vinden die je belemmeren, net als vertragingen die je gaan belemmeren en om snelheidswinst te halen zodat je concurrerender wordt. In de snelle werled van vandaag helpen we je met bijblijven, daarna met inhalen.

Laat je gebruikers weer vlot werken. Vraag het gratis white paper aan

Het white paper leert je 3 eenvoudige stappen om je applicaties weer vlot te trekken.

Bak brood op de goede manier

We use cookies on this site to enhance your experience

We also use analytics to analyze the use of this site