Skip to main content
on 14 Sep 2020 11:04 AM

gebruikerservaring

Een klant van mij in de reisbranche heeft een mooie website. Als je over een gebied informatie vraagt dan krijg je ook een kaartje te zien van het gebied. In dat kaartje kun je zoomen en scrollen zoveel als je wilt. Hartstikke gebruikersvriendelijk! Alleen... voordat klanten de pagina konden gebruiken moesten ze 7,5 seconde wachten, zonder te weten waarom. En waren ze dus al door gesurft naar de concurrent.

Waarom was de gebruikerservaring zo slecht?

De web server was snel zat. Maar ...

Het kaartje werd net buiten beeld op de pagina opgebouwd. Omdat alle kaartgegevens eerst in de browser geladen werden nam dat het grootste deel van die 7,5 seconde in. En de klanten hadden geen idee waar ze op moeten wachten, de pagina was bevroren tijdens het laden en het kaartje niet eens zichtbaar. Dat is een gebruikerservaring waar bezoekers niet blij van worden. Dus gingen ze maar eens bij de concurrent kijken.

De oplossing

Het kaartje is nu eerst een gewoon plaatje. Als je erop klikt dan wordt het interactieve kaartje alsnog geladen, met een melding waar je op zit te wachten. De pagina laadt nu lekker snel, en klanten die een kaartje willen uitdiepen kunnen dat nog steeds. Een gebruikerservaring die prettig en duidelijk is en die bezoekers vasthoudt.

Geduld is een korte zaak

Je klanten zijn ongeduldig. Als ze iets willen, dan willen ze het nu. Dat geldt voor je producten, maar ook voor je website/shop.

Wist je dat millennials al weg klikken als het laden langer dan 2 seconden duurt? Op hun mobiele telefoon, waar je website nog trager is. Hun ouders hebben een volle seconde langer geduld.

Niet alleen het aantal blijvers, ook het aantal mensen dat wat koopt of aanvraagt neemt toe als je site sneller is. Je kunt een factor 36(!) winnen van een langzame naar een snelle site. Verdubbelen van je conversie is simpel.

SEO is weggegooid geld als mensen niet blijven

Als je veel geld uitgeeft aan SEO en social media advertenties, dan wil je ook dat die duur betaalde bezoekers converteren. Want dan pas verdien je geld aan je investering.

Begin vandaag nog met meer rendement halen uit je advertenties en optimalisaties. Download ons gratis white paper en krijg direct 3 tips om je gebruikerservaring te verbeteren.

Gebruikerservaring

We use cookies on this site to enhance your experience

We also use analytics to analyze the use of this site